ДЖЕВЕ́ЦЬКИЙ Степан Карлович —інженер, конструктор, винахідник першого механічно підводного човна, нар. 1844р. в с. Кунка

Модератор: Музєєч

Відповісти
Аватар користувача
admin
Адміністратор сайту
Повідомлень: 563
З нами з: Сер жовтня 24, 2018 7:41 am
Контактна інформація:

ДЖЕВЕ́ЦЬКИЙ Степан Карлович —інженер, конструктор, винахідник першого механічно підводного човна, нар. 1844р. в с. Кунка

Повідомлення: # 323Повідомлення admin
Вів січня 08, 2019 4:22 pm

Зображення

ДЖЕВЕ́ЦЬКИЙ Степан Карлович народився 26 липня 1844 року в с. Кунка Гайсинського повіту. Середню освіту здобув вдома, а вищу – у Франції, в центральному інженерному училищі. Після закінчення навчання використовував усі свої здібності для винаходу ряду механізмів і винаходів. У 1863-64 рр. перебував в Україні. В 1867 р. винайшов кілометровий лічильник для дрожок. На Всесвітній виставці у Відні 1873р. конструктор представив цілий стенд своїх винаходів, зокрема параболічний регулятор для парових машин і циркуль для креслення конусного розрізу, за які отримав нагороди. На запрошення переїхав до Петербурга, де був призначений дорадчим членом Технічного комітету і співпрацював у славнозвісній майстерні Браузера.

Зображення

Широке схвалення дістав тоді також витвір рук подолянина – регулятор швидкості обертання вала парової машини.
Головним захопленням Джевецького були підводні човни, проектуванню яких віддав 30 років.

Зображення

В 1878-му році в Одесі провів випробування одноосібного, обладнаного перископом човна з гвинтовим двигуном, який проводився в рух ногами. Військово-інженерне відомство зацікавилось підводним човном, як засобом оборони приморських фортець. За розпорядженням Олександра ІІІ було збудовано 15 човнів. Замість гребного гвинта Стефан Карлович пробував застосувати водяний, замість педалей – електродвигун, бензиновий двигун, парову машину. Один з перших його підводних велосипедів нині зберігають в Центральному військово-морському музеї Санкт-Петербурга.
У 1880 році Джевецький розробив конструкцію першого підводного човна з електронним двигуном. Паралельно працював над повітряними кораблями, розпочавши з дослідженням польотів птахів.

Зображення

У 1885 році конструктор переїхав до Франції. Однак і надалі продовжував співпрацю з Технічним комітетом, зокрема 1897 р., запропонував Морському відомству винайдений ним того року особливий тип міноносця, що міг захищатися від ворожих снарядів, занурених у воду так, що над поверхнею залишились тільки труби.

Зображення

Разом з О.М. Криловим С.К.Джевецький запропонував проект підводного човна тоннажністю 120 т., з паровими двигунами, розрахованого на 12 чоловік. Проект отримав першу премію на Міжнародному конкурсі в Парижі 1898 року.

Зображення

У 1907 році за проектом Джевецького був збудований підводний човен «Почтовий» з єдиним двигуном для підводного й надводного ходу.
Також Джевецький працював у галузі авіації та повітроплавання. Був автором першого нарису теорії корабельних і повітряних гвинтів.

Зображення

Зображення

У 1892 році представив Французькому товариству морського судноплавства дослідження з викладенням методу розрахунків, який дозволив визначити виміри складових частин корабельних гребних гвинтів. У висновках кожної зі своїх праць, більшість з яких було використано в конструюванні літаків, звертав увагу на необхідність перевіряти результати розрахунків на практиці. Коли розпочався швидкий розвиток будівництва літаків, гвинти системи Джевецького виявились дуже вигідними й користувались попитом. До вивчення гвинта винахідник повертався неодноразово і опублікував цінну працю «Загальна теорія гвинта», відзначену Паризькою АН 1920 р.

Зображення

Джевецький написав також низку досліджень з теоретичних питань як авіації, так і різних галузей математичної фізики.

Зображення

У своїх дослідженнях автор розв’язав два основні на той час питання авіації, а саме: будови літака з мотором і конструкції гвинта.

Зображення

Планер Стефана Джавецького

Помер Стефан Карлович 23 квітня 1938 р. в Парижі. За кілька днів до смерті Джевецького в Паризькій АН було оприлюднене його останнє наукове повідомлення.

Зображення

В Одесі 2004 року під час 41-го Міжнародного конгресу підводників відкрито пам’ятник славетному винахіднику, споруджений коштом України, Франції, Польщі й Росії.

Зображення

Підводний човен Стефана Карловича Джевецького 2-го варіанту "Підводний мінний апарат Джевецького" зразка 1879 року, (копія). Історична довідка: ця модель була закладена у 1879 році та збудована у Санкт-Петербурзі на Невському Заводі. Були проведені випробування на Сєрєбряном озері міста Гатчина під Санкт-Петербургом. На цих випробуваннях за мету ставилося показати переваги та придатність апарата перед царем Олександром ІІІ. Тоді Джевецький, який керував лодкою зумів пройти під царською шлюпкою слідкувавшою за діями підводного човна, і підніс імператриці Марії Федорівні букет чудових орхідей. За результатами випробувань - винахідник отримав замовлення на серію з 50 підводних човнів. У 2007 році ЗАО "НПО Севзапспецавтоматика" яка є розробником систем, застосовуваних на російських підводних човнах, на честь 100-літнього ювілею підводного флоту Росії власними силами збудували копію одного з перших підводних човнів Росії і встановила її на монумент біля Сєрєбряного озера в місті Гатчина у передмісті Санкт-Петербурга.

Зображення
Поштова марка на честь С.К. Джевецького, вартість 2 злотих 70 грошей Республіка Польща.
Зображення

Ювілейна монета зі срібла присвячена підводному човну С.К. Джевецького, 2006 рік Російська Федерація

Відповісти

Повернутись до “Гордість Гайсинського краю”